14 April 2020
Mark Westbeek
Mark Westbeek
Share
Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Facebook0

Contentspecialisten

Kijk eens in het design system

Heeft content iets te maken met jouw design system? Volgens mij wel. Content is een cruciaal deel van de gebruikerservaring (UX) en het doet zijn werk binnen componenten, dialogen en patronen. Precies, de onderdelen van een design system. Design systems hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot de ‘single source of truth’ voor ontwerpen en ontwikkelen op basis van standaarden, voor een consistente UX.

Vreemd genoeg roept het woord ‘design system’ niet altijd enthousiasme op buiten het vakgebied van front-enders. Ook bij collega-contentspecialisten gaat het hart niet altijd sneller kloppen als ze een design system in het wild tegenkomen. Ik kreeg, bij het schrijven van een whitepaper over ‘Content in design systems’, reacties als “Dat is toch meer een blokkendoos voor developers” en “Daarmee kun je dus een datepicker of knop hergebruiken, mooi hoor”.

Dat gebrek aan enthousiasme verbaast me. Ik zou verwachten dat meer contentmensen warmlopen voor een design system. Al was het alleen maar omdat die datepicker, en zeker die knop… content bevatten. En omdat je geen stress wilt doordat iemand ‘login’ op de knop heeft gezet, terwijl het in jouw organisatie ‘inloggen’ moet zijn.

Design system: bouwblokken en richtlijnen

Wat is een design system? Het is de volwassen uitgave van wat we vroeger wel de ‘component library’ noemden. Een design system is een set basisprincipes, processen, patronen en componenten, waarmee de user interface van een tool of website ontworpen en gebouwd kan worden. Consistent, met de gewenste user experience.

Van componentenbibliotheek tot design system.

Relatie met content

Wat dan de rol is die jij als contentspecialist kunt spelen als in jouw organisatie het woord ‘design system’ valt? Dat hangt natuurlijk enorm af van de situatie. Volgens mij is er op verschillende niveaus een relatie tussen jouw content en het design system.

Een eerste aanknopingspunt is vaak het schrijven (en structureren) van gebruiksvriendelijke documentatie. Dat is contentwerk waarvan bijna iedereen vindt dat het nodig is. Begrijpelijke uitleg en gebruiksvriendelijke teksten, die ook niet-insiders duidelijk maken wat ze op elk scherm zien.

PDF document

In een vroege volwassenheidsfase van een design system zie je vaak dat allerlei richtlijnen, zoals styleguides, redactionele richtlijnen, tone-of-voice-richtlijnen, als apart document zijn toegevoegd. Een PDF bijvoorbeeld. Op zich is het al mooi als ergens in de buurt van de componenten een richtlijn te vinden is. Maar hoeveel gebruikers van het design systeem, die willen weten welk woord er op een knop moet komen, zullen in de praktijk de moeite nemen een PDF te downloaden, daarin de informatie te zoeken en dat dan ook echt te lezen? Terwijl je de contentspecialist ook gewoon even kunt vragen in Slack, Teams, e-mail of WhatsApp of ‘Login’ de goede tekst is?

Richtlijnen bij de hand

In meer volwassen design systems hoef je als ontwerper of ontwikkelaar niet te zoeken naar de juiste contentrichtlijn. Elk onderdeel van het design system heeft immers een beschrijving of rationale in een consistent template (bijvoorbeeld ‘wat is het – wanneer gebruik je het-onderdelen-bijzonderheden-voorbeelden’). Maak in die beschrijving een vaste plaats voor content-overwegingen, en je bespaart elke gebruiker zoektijd. Zo geef je gebruikers de juiste info op de juiste tijd en plaats.

Vaak kan de uiteindelijke tekst die in een component komt te staan enorm variëren. Maar ook dan zijn content-overwegingen relevant. Zo kun je bij een radio-button contentrichtlijnen plaatsen als: ‘Elk label begint met een hoofdletter’ of ‘Alleen als het label een zin is, sluit je af met een punt.’ Bij elk component dat een tijd of bedrag vermeldt, kun je verwijzen naar de richtlijnen voor tijd- en getalnotatie.

Verplichte term

Zijn er componenten die een vastgestelde, verplichte term bevatten? Denk aan de bekende buttons ‘Volgende’ en ‘Terug’ of de ‘Inloggen / Aanmelden dialoog’. Ook labels en validatiemeldingen van formuliervelden hebben vaak een vaste tekst. Dan is het helemaal áf als die tekst integraal onderdeel uitmaakt van de (downloadbare Sketch-)bestanden die ontwerpers gebruiken om wireframes of prototypes te maken.

Zoek de gedeelde belangen

Daarom moedig ik contentspecialisten graag aan eens belangstelling te tonen voor de integratie van content en design systems in hun organisatie. Loop eens dat kantoor binnen waar die front-enders aan het sprinten zijn. Kijk eens waar de gedeelde belangen liggen.

Wat je er als contentspecialist mee te winnen hebt? Om te beginnen hoef je dan niet voor de zoveelste keer aan iemand te vertellen dat het niet ‘Login’ maar ‘inloggen’ moet zijn. Je krijgt bovendien het warme gevoel dat jouw dierbare contentrichtlijnen echt gebruikt worden. Je borgt een consistent gebruik van taal, terminologie en tone-of-voice.

Download mijn whitepaper op onze site.

Over de auteur

Mark Westbeek (@markwestbeek) is een content designer die ruime ervaring heeft in het ontwerpen, creëren en beheren van content waarmee de gebruiker zijn doel sneller bereikt. Ook leert en coacht hij klanten om zelf zulke content te maken en beheren. Hij heeft een voorkeur voor het werken in Agile-omgevingen en vindt het leuk om instrumenten in te zetten als customer journeys of gebruikersinterviews, om contentuitdagingen vroegtijdig in beeld te krijgen en op te lossen.

Content strategy (19), Design systems (2)

Share
Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Facebook0

Comments are closed.